K nejvyššímu jesenickému vodopádu

počet km: 10 výšk. rozdíl: 862 m náročnost: střední

Za nejvyšší vodopád Jeseníků je považován Vysoký vodopád na Studeném potoce asi 3 km severozápadně od vrcholu Pradědu, v nadmořské výšce 1007 m n. m. Odkud se k němu dostanete? Ze 13 km vzdálené Bělé pod Pradědem. Vodopád má dva hlavní stupně o celkové výšce 28 metrů. Ovšem ještě v roce 1880, před ničivým sesuvem, se vodopád pyšnil 45m výškou. Nejkrásnější pohled na něj bývá na jaře, když má dostatek vody. A nezapomeňte: v tamních lesích až pralesovitého charakteru prý žije rys ostrovid!

Popis trasy

Autobusem se dopravíme do Bělé pod Pradědem (Bělá - zotavovna). Vydáme se podél Studeného potoka po modré turistické značce. Cesta je zde asfaltová, později přechází ve zpevněnou lesní cestu. Asi po 3 km vstupujeme do chráněného území. Jdeme stále kolem potoka, na kterém můžeme spatřit spoustu malých vodopádů a kaskád. Po půl kilometru přijdeme k Vysokému vodopádu. Pokračujeme stále do kopce. Nad námi se tyčí až 60 m vysoké skály. Po chvíli prudšího stoupání přijdeme k vrcholku skal. Výhled zde není nijak fascinující, protože údolí, ve kterém se nacházíme je velice úzké a výhled je zastíněn stromy. Pokračujeme do prudkého kopce, křížíme asfaltku vedoucí z Videlského na Červenohorské sedlo (Milionová cesta). Stoupání se kousek nad křižovatkou mírní. Dojdeme na turistickou chatu Švýcárnu, kde se můžeme občerstvit. Odtud je to na z dálky viditelný vrcholek Pradědu už jen 3,5 km.

Trasa je středně náročná, ovšem v části vedoucí od Vysokého vodopádu nahoru je asi 500 m náročná. Ze Švýcárny nebo Pradědu můžeme pokračovat buď na Červenohorské sedlo nebo směrem na Ovčárnu, kde se možnosti opět rozšiřují. Můžete pokračovat například naučnou stezkou Bílá Opava do Karlovy Studánky, nebo naučnou stezkou vedoucí Velkou Kotlinou do Malé Morávky, nebo přes Vysokou holi dále .... Tyto a další možnosti jsou zpracovány v sekci turistika.

Poznámka - od Vysokého vodopádu na Švýcárnu je zakázáno jezdit na kole

Zastávky

Vysoký vodopád
Švýcárna - tur.chata
Praděd

Doporučená mapa

Shocart č. 58 Jeseníky - Praděd, Kralický Sněžník (1 : 50 000)